Cloud Controller-systemkontroll

Räckviddstest

Obs! Detta kan endast göras när hubb och Controller har kopplats ihop. Lämna frontpanelen fäst på ventilen på utomhuskranen när du utför ett räckviddstest.

Med ett räckviddstest kan du kontrollera signalen mellan hubben och Controller och få en uppfattning om hur god anslutningen är vid den fysiska Controller-platsen. Det kan utföras när appen körs i ett av två lägen:
• I Snabbt läge
• I Normalt läge

I Snabbt läge (under installation eller om det valts)

Om appen är konfigurerad att köras i Snabbt läge (du hittar det i: Inställningar -> Hubbar och Cloud Controllers -> Hubb1/Kommunikationsfrekvens med Cloud Controller) så kan du trycka på kopplingsknappen på Controller-enheten i två sekunder och släppa den för att starta ett räckviddstest.

Obs! Vi rekommenderar inte att du använder Snabbt läge under längre perioder eftersom det kommer att förkorta batteritiden.

I Normalt läge (standardinställning)

Om appen är konfigurerad att köras i Normalt läge (du hittar det i: Inställningar -> Hubbar och Cloud Controllers -> Hubb1/Kommunikationsfrekvens med Cloud Controller) måste du trycka på Vattna nu-knappen i två sekunder och sedan släppa den. Controller-enheten är nu klar för ett räckviddstest. Tryck på kopplingsknappen i två sekunder och släpp den för att starta ett räckviddstest.

RÄCKVIDDSTEST

Utom räckvidd

Svag mottagning

God mottagning

Utmärkt mottagning

Det tar ett litet tag innan räckviddstestet stabiliserat sig. Vänta i 30 sekunder från det att räckviddstestet startats innan du gör en mätning. Räckviddstestet avslutas automatiskt efter två minuter. Om du behöver förlänga räckviddstestet i ytterligare två minuter trycker du på kopplingsknappen på Controller-enheten igen. Om du vill avsluta räckviddstestet innan det gått två minuter trycker du på Vattna nu-knappen en gång.

  1. Uthus, trädgårdsskjul och garage kan påverka signalstyrkan mellan hubben och Controller-enheten om de ligger mellan hubben och trädgårdskranen. Stora metallföremål mellan hubben och Controller-enheten kan också försvaga signalstyrkan.
  2. Antalet solida väggar mellan hubben och Controller-enheten kan påverka kommunikationen mellan dem. Försök om möjligt att placera hubben så att det inte finns mer än två solida väggar mellan dem. Om det finns mer än två solida väggar ska du utföra ett räckviddstest för att kontrollera att signalen är tillräckligt stark.
  3. Undvik att placera hubben i en låda eller ett skåp när den är påslagen. Hubben ska hela tiden vara ansluten till elnätet så att den kan kommunicera med Controller-enheten på trädgårdskranen.
  4. Andra radiosändarenheter, som larmsystem, CCTV-system, dörrklockor och övervakningssystem kan påverka kommunikationslänken.
  5. Miljöfaktorer som väderförhållanden kan också ha en inverkan på signalstyrkan. Åska kan till exempel leda till elstörningar, och dimma och regn kan försvaga signalen.

Om du har en svag signal eller är utom räckvidden:

  • Överväg att använda en Powerlink-förlängningsenhet så att hubben hamnar närmare Controller-enheten.
  • Använd en längre LAN-kabel (Ethernet) mellan hubben och routern så att hubben hamnar närmare Controller-enheten.

Observera: Under ett räckviddstest visar LED-lamporna på hubben att ett räckviddstest utförs. Strömlampan är tänd hela tiden, nätverkslampan släcks och den trådlösa lampan kommer att blinka. I slutet av räckviddstestet kan det ta flera minuter innan hubben återgår till normalläge, där alla tre LED-lampor blir gröna. Du kan inte använda Vattna nu-funktionen eller uppdatera dina bevattningsscheman på Controller-enheten förrän hubben har återgått till normalt driftsläge.

Vad anger lamporna på hubben?

Lampa Tillstånd Betydelse
LED-lampa för ström  På – grön 5 V strömförsörjning är ansluten
Av Ingen strömförsörjning
LED-lampa för nätverk På – grön Hubben har internet- och serveråtkomst
Av Hubben har inte åtkomst till internet (inaktiverad under räckviddstest)
Blinkar – grön Försöker ansluta till Hozelock-servern via internet
LED-lampa för trådlöst På – grön Hubben är ansluten till Controller-enheten
Blinkar – grön Räckviddstest pågår
På – röd Hubben är inte ansluten till Controller-enheten. Detta kan vara tillfälligt och hubben kommer automatiskt att ansluta till Controller-enheten på kranen. Kontrollera statusen igen om två timmar.
Av Hubben är inte kopplad till en Controller-enhet än

Vad anger lamporna på Controller-enheten?

Dessa lampor används för Vattna nu, kontroll av Batterinivå och Räckviddstest.
Vattna nu på Controller-enheten

Vattna nu-knapp: 1 tryck 2 tryck 3 tryck 4 tryck
60 LED-lampa av av Blinkar av
30 LED-lampa av Blinkar Blinkar av
10 LED-lampa Blinkar Blinkar Blinkar av
Bevattningslängd: 10 minuter 30 minuter 60 minuter av
Ventilen stängs automatiskt efter denna tid

Obs! Vi rekommenderar inte att Vattna nu-funktionen används flera gånger om dagen, eftersom det förkortar batteriets livslängd. Skapa ett schema.

Batterinivåkontroll

Du kan när som helst kontrollera batteriernas status. Tryck och håll ner Vattna nu-knappen så visar indikatorlamporna vad de installerade batterierna har för status.

Obs! Panelen måste vara fäst på ventilen för att en kontroll av batterinivå ska kunna göras.

Vattna nu-knapp: Tryck och håll in Vattna nu-knappen
60 LED-lampa Blinkar Av Av Av Av Grön
30 LED-lampa Blinkar Av Av Av Grön Grön
10 LED-lampa Blinkar Blinkar Röd Grön Grön Grön
Batterinivå: Batterierna är slut – Controller-enheten kan inte starta Batterierna är slut – byt genast ut Batterinivån är låg – byt ut batterierna Batterinivån är ok, men överväg att byta dem snart Batterinivån är bra Nya batterier installerade
Släpp Vattna nu-knappen när du är klar med att kontrollera batterinivån, så avslutas testet automatiskt.

Observera: Om 10 LED-lampan blinkar rött, betyder att Controller-enheten har gått in i felsäkert läge. Om alla tre LED-lampor blinkar kontinuerligt är batterinivån för låg för att Controller-enheten ska kunna starta.

Detta läge gör att Controller-enheten inte kan slå på vattnet.

Vattna nu-funktionen kommer inte att aktiveras, och inga bevattningsscheman kommer att utföras förrän batterierna har bytts ut.

Du kan få aviseringar om batterinivå i appen.
Du får aviseringar när:
1) batterierna börjar bli svaga och behöver bytas ut
2) batterierna är slut och ingen bevattning kan göras.

Aktivera aviseringar genom att gå till aviseringsinställningarna i appen.